Lederen som vært

Ledelse handler ikke længere om at være helten, der får alting til at ske, men om at arbejde løsningsfokuseret og involvere mennesker for at skabe udvikling og forandring. At tænke på lederen som vært – og dermed gå fra at være en helt til en vært – er en metafor, som de fleste kan relatere til, for vi har alle oplevet den gode vært og kan nemt selv tænke som en vært.  

Moderne ledere skal kunne skabe relationer til andre og opmuntre dem til at tage et næste skridt ud fra bedste håb, visioner og intentioner for fremtiden. Det kræver, at lederen selv er bevidst om sin egen position og rolle – med andre ord, om lederen skal træde et skridt frem eller et skridt tilbage undervejs, og hvilken rolle lederen udfylder.

FAKTA OM BOGEN
276 sider
Softcover m. flapper
ISBN papirbog: 9788799994007
ISBN e-bog: 9788799994014

Lederen som vært er en detaljeret gennemgang, der afdækker 6 roller og 4 positioner, som en værtsleder kan indtage. Denne tilgang er så let genkendelig og anvendelig, at du straks kan bringe den i spil i dit arbejde og andre sammenhænge ud fra metaforen om værtskab som ledelsesværktøj.  

Lederen som vært er systematisk bygget op, hvert kapitel slutter med hovedpunkter og spørgsmål til efter-tanke, og der er linkes til omfattende ekstramateriale og kilder, så det er både nemt og overskueligt at komme i gang og efterfølgende fordybe sig. 

Lederen som vært giver dig mulighed for: 

  • At skabe øget involvering, så din organisation kan udvikle sig.
  • At opbygge stærke, positive relationer, som sikrer, at dine medarbejdere bliver målrettede og fokuserede. 
  • At styrke din evne til at opnå resultater ved at støtte andre. 
  • At øge din bevidsthed om, hvornår du skal træde et skridt frem og handle, og hvornår du skal træde et skridt tilbage og lade andre tage ejerskab, agere og udvikle sig. 

Citat fra bogen

”Ledelse har altid været fyldt med paradokser. Man kan ikke bare stille nogle regler op, som man kan følge og derigennem være garanteret succes.[…] I stedet for en ganske ligetil liste over nødvendige egenskaber og færdigheder, som ledere skal have, står de nu over for en række dilemmaer – gensidigt modstridende krav […]  

Det er nok til at gøre enhver rundt på gulvet. Hvordan i alverden skal vi dog kunne alt det? Det er, som om vi bliver trukket i hver sin retning på samme tid. 

Spørgsmålet er ikke, hvad der skal gøres, men hvornår du skal gøre de enkelte ting. Det betyder, at du må udvikle en fornemmelse for timing og sammenhæng – en fornemmelse for, hvornår du skal gøre noget og ikke gøre noget. 

Hvert af dilemmaerne handler i sidste ende om at træde til eller holde sig tilbage. Her i bogen kalder vi det ganske enkelt også at træde et skridt frem og træde et skridt tilbage.” 

Om forfatterne

Forfatterne bag den engelske version af bogen, “Host. Six new Roles of Engagement”, er Mark McKergow og Helen Bailey. Disse to forfattere er nogle af de fremmeste kapaciteter internationalt indenfor coaching, løsningsfokuseret ledelse og værtslederskab.  

Mark McKergow er foredragsholder, konsulent og forfatter. Mark har en markant international rolle i udviklingen af den løsningsfokuserede tilgang og er medforfatter til tre bøger, deriblandt The Solutions Focus. Han har været med til at etablere både netværket SOLWorld og organisationen SFCT for konsulenter, undervisere og ledere. Han er redaktør af tidsskriftet InterAction fra SFCT og er medlem af Transformational Leadership Council. Mark er også tilknyttet Taos Institute.  

Lederen som vært

Bestil bogen

Pris: 349,95 DKK + moms